• اولین برگزیده برتر ملی اولین برگزیده برتر ملی
  • زیبایی های بی نظیر در مسجد نصیرالملک شیراز زیبایی های بی نظیر در مسجد نصیرالملک شیراز
  • کیش لبخند خلیج فارس کیش لبخند خلیج فارس
  • کلیسای ثبت شده جهانی-ماکو کلیسای ثبت شده جهانی-ماکو
  • لذت دیدن کوه های مریخی چابهار لذت دیدن کوه های مریخی چابهار
  • جزیره عجایب هفت گانه خلیج فارس، قشم جزیره عجایب هفت گانه خلیج فارس، قشم
  • بادگیر عنصر و سمبل معماری ایرانی بادگیر عنصر و سمبل معماری ایرانی
  • هیجان رانندگی در کویر هیجان رانندگی در کویر
  • سرزمین زیبایی ها-ارس سرزمین زیبایی ها-ارس
  • حمل و نقل ریلی ایمن حمل و نقل ریلی ایمن
  • تجربه سفرهای لوکس دریایی تجربه سفرهای لوکس دریایی
  • حمل و نقل هوایی ایمن حمل و نقل هوایی ایمن
  • نگاهی متفاوت به سفر نگاهی متفاوت به سفر
  • آرامش و نشاط در سفر آرامش و نشاط در سفر
  • جشنواره بالون ها جشنواره بالون ها
  • طبیعت گردی طبیعت گردی
  • اقامتی خاطره انگیز اقامتی خاطره انگیز
  • تجربه لذت سفر رویایی در دریاهای آزاد با مجلل ترین کشتی های تفریحی اقیانوس پیما تجربه لذت سفر رویایی در دریاهای آزاد با مجلل ترین کشتی های تفریحی اقیانوس پیما
  • چشم لندن یا چرخ هزاره چشم لندن یا چرخ هزاره
  • برج ایفل برج ایفل
  • بورا بورا-فرانسه بورا بورا-فرانسه
  • آبشار ایگوئاسو-برزیل آبشار ایگوئاسو-برزیل
  • هتل های مالدیو هتل های مالدیو
  • برزیل کشوری به بزرگی یک قاره برزیل کشوری به بزرگی یک قاره
  • مسجد سلطان احمد-استانبول ترکیه مسجد سلطان احمد-استانبول ترکیه
  • وِنیز وِنیز
  • آبشار آفریقا آبشار آفریقا
  • آفریقای جنوبی آفریقای جنوبی
  • آفریقای جنوبی رنگین کمانی از اقوام و ملت ها آفریقای جنوبی رنگین کمانی از اقوام و ملت ها
  • بارسلونا اسپانیا بارسلونا اسپانیا
  • پتروپولیس پتروپولیس
  • پارک آمازوناس-برزیل پارک آمازوناس-برزیل
  • بوداپست دانوب بوداپست دانوب
  • پرت الیزابت-آفریقای جنوبی پرت الیزابت-آفریقای جنوبی
  • پل آزادی در بوداپست پل آزادی در بوداپست
  • پل الیویرا-برزیل پل الیویرا-برزیل
  • پل نلسون ماندلا پل نلسون ماندلا
  • تنگه مالاکا-مالزی تنگه مالاکا-مالزی
  • جاذبه های گردشگری ایگوئاسو جاذبه های گردشگری ایگوئاسو
  • جاذبه های گردشگری جیجو جاذبه های گردشگری جیجو
  • جاذبه های گردشگری در کوالالامپور جاذبه های گردشگری در کوالالامپور
  • جاذبه های گردشگری ریو دو ژانیرو جاذبه های گردشگری ریو دو ژانیرو
  • جاذبه های گردشگری سائوپائولو جاذبه های گردشگری سائوپائولو
  • جاذبه های گردشگری سنگاپور جاذبه های گردشگری سنگاپور
  • جاذبه های گردشگری کیپ تاون جاذبه های گردشگری کیپ تاون
  • جزیره آتشفشانی جیجو جزیره آتشفشانی جیجو
  • جزیره رابن-آفریقای جنوبی جزیره رابن-آفریقای جنوبی
  • خیابان پائولیستا-سائو پائولو, برزیل خیابان پائولیستا-سائو پائولو, برزیل
  • مسجد طلایی-برونئی, جنوب شرق آسیا مسجد طلایی-برونئی, جنوب شرق آسیا
  • دماغه امید نیک-آفریقای جنوبی دماغه امید نیک-آفریقای جنوبی
  • سواحل آفریقا سواحل آفریقا
  • نمایی از آبشار ایگوئاسو-برزیل نمایی از آبشار ایگوئاسو-برزیل
  • نمایی از تپه آتش فشانی جیجو-کره نمایی از تپه آتش فشانی جیجو-کره
  • مسجد مالزی مسجد مالزی
  • نمایی از سنگاپور در شب نمایی از سنگاپور در شب
  • ورزشگاه کیپ تاون ورزشگاه کیپ تاون
  • میدان قهرمانان-بوداپست میدان قهرمانان-بوداپست
  • مالزی مالزی
  • میدان اسپانیا در بارسلون میدان اسپانیا در بارسلون
  • موزه ملی کره موزه ملی کره
  • مجارستان مروارید دانوب مجارستان مروارید دانوب
  • مراکز خرید سنگاپور مراکز خرید سنگاپور
  • مالزی رنگین کمانی از آسیا مالزی رنگین کمانی از آسیا
  • کوه کله قندی در ریو کوه کله قندی در ریو
  • قلعه سلطنتی بوداپست قلعه سلطنتی بوداپست
  • کوالالامپور باغی از نور کوالالامپور باغی از نور
  • فواره ها سنگاپور فواره ها سنگاپور
  • آسیا سئول آسیا سئول
نقشه مارکوپولو
-

یادداشت روز جهانی گردشگری

کد خبر : #1184
تاریخ انتشار : دوشنبه, 15 مرداد 1397 14:07
تعداد بازدید : 199
چاپ ارسال به دوستان
شما این مطلب را ارسال خواهید کرد:
یادداشت روز جهانی گردشگری
  • Reload بازآوری
بزرگ یا کوچک بودن حروف اهمیت ندارد
ارسال
« گردشگری و تحول دیجیتالی » نامی است که سازمان جهانی گردشگری برای 5 مهر ماه 27 سپتامبر یعنی روز جهانی گردشگری در سال 2018 انتخاب کرده است، که نشان از اهمیت و تأثیر عمیق مسائل دنیای دیجیتال بر حوزه صنعت گردشگری و سفر دارد.

 

به بهانه روز جهانی گردشگری

جهان هوشمند و تحول دیجیتالی در گردشگری


« گردشگری و تحول دیجیتالی » نامی است که سازمان جهانی گردشگری برای 5 مهر ماه 27 سپتامبر یعنی روز جهانی گردشگری در سال 2018 انتخاب کرده است، که نشان از اهمیت و تأثیر عمیق مسائل دنیای دیجیتال بر حوزه صنعت گردشگری و سفر دارد.
هنوز تعریف واحدی در مورد تحول دیجیتالی وجود ندارد. « مت وهس» تحول دیجیتالی را بعنوان مجموعه اقدامات سازمانها برای به کار گیری فناوریهای جدید دیجیتال و بهره برداری از منافع آنها تعریف می کنند. بنابراین استفاده صرف از وسایل الکترونیکی مدرن و پیشرفته در یک سازمان و در سطح وسیع تر در یک حوزه اقتصادی مثل گردشگری تحول دیجیتالی ایجاد نمی کند.
تأثیر فناوری جهان امروز را به جهان هوشمند یا دیجیتال تغییر داده است. جهان دیجیتال تجارب انسانی را شکل داده و به آنها کمک می کند تا نحوه زندگی و پیوند به یکدیگر را به شیوه ای متفاوت بیاموزند. همه چیز در جهان دیجیتال ساده تر و پیشرفته تر شده و مشاغل بسیاری به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند چشمان خود را به روی این موهبت ببندند، موهبتی که می تواند رفتار بشر را هدایت کند. نحوه ارتباط انسان و فناوری به قرنها پیش از این باز می گردد.
در حالی که ارائه دهندگان خدمات سفر و تورگردانان گردشگری در گذشته برای فروش محصول و خدمات خود به تبلیغات مجلات و تلویزیون ها نیاز داشتند با ورود رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی شاهد تغییر در راهبردهای بازاریابی و نحوه تبلیغ در این شرکتها هستیم. جهان دیجیتال، دنیایی را به وجود آورده که گردشگران بتوانند در ساعتی کوتاه از برج ایفل، میدان سرخ مسکو و دیوار چین بازدید کنند بدون اینکه حتی از روی مبل خانه خود بلند شوند. شرکتهای مطرح هتلداری همچون «ماریوت» به مدد فناوری توانسته اند در 41 کشور، از گردشگران پذیرایی کرده و سالانه 7 میلیارد دلار درآمد کسب کنند.
اساس گردشگری بر پایه خدمات دهی به مشتری بنا شده است و بروز رسانی و متناسب سازی امکانات فعلی با تحولات فناوری، به رشد و تقاضای گردشگران از این محصولات کمک می کند. کسب و کارهای گردشگری ایران در بخشهای مختلفی چون خطوط هوایی و هتلداری و بسیاری از بخشهای دولتی و خصوصی وابسته از ضعف مدیریت اطلاعات رنج می برند. تأخیرهای مداوم پروازها و نبود سیستم های جامع رزرواسیون، مسافرین و کانال های توزیع گردشگری را با مشکلاتی مواجه کرده است.
بی تردید صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده ترین فعالیت های اقتصادی در جهان است که بالاترین میزان ارزش افزوده را در فعالیتهای اقتصادی ایجاد می کند. دولت با تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی بر آن است تا زمینه های لازم را برای دستیابی به اهداف چشم انداز افق 1404، یعنی جایگاه نخست اقتصادی در بین کشورهای منطقه، فراهم آورد.
زیرساخت ها و قابلیتهای فضای مجازی یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی گردشگری است. بطوری که گسترش کمی و کیفی دسترسی به فناوری اطلاعات بعنوان یکی از توانمندسازها برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه مهمان نوازی مطرح است. انجام فعالیت های گردشگری در فضای مجازی می تواند آثار مثبت فراوانی چه در سطح خرد و چه در سطح کلان داشته باشد که از آن جمله می توان به : صرفه جویی در وقت و هزینه در انجام اموری چون نقل و انتقال فیزیکی و ارزی، ارتباطات وسیع و تعامل نهادها و فعالین گردشگری، ارائه مؤثرتر و بهینه اطلاعات به گردشگران اشاره کرد.
دولت با استفاده از ابزارهای نوین می تواند اطلاعات لازم را هم برای گردشگران و هم برای کسب و کارهای گردشگری در مقاصد اصلی کشور مهیا کند. دولت با اعطاء خدمات الکترونیک مثل روادید الکترونیکی از پروسه کاغذی اداری کاسته و تمایل گردشگران خارجی را برای بازدید از کشور بالا می برد.
در این راستا سازمان های دولتی نیازمند ارتباط یکپارچه با سازمانهای دولتی دیگر (دولت به دولت G2G) برای مدیریت هرچه بهتر فعالیتهای گردشگری می باشند.
بدون تردید رشد سفرهای داخلی و نیاز به رونق گردشگری ورودی، سازمانهای دولتی درگیر در موضوعات مرتبط با مسافرت را ملزم به همکاری مشترک می کند. اشتراک گذاری اطلاعات به دلیل مزایای زیادی که به همراه دارد در سرتاسر مرزهای سازمانهای دولتی اهمیت زیادی یافته است و این موضوع بالطبع به خدمات دهی بهتر به گردشگران و مشاغل، صرفه جویی در هزینه های عملیاتی، افزایش اثربخشی طرحها و راهبردهای گردشگری کمک می کند.
در این رابطه برخی از شرکت های مهم گردشگری ایران در سالهای اخیر به این نتیجه رسیده اند که برای رقابت پذیری در این صنعت، چه در حوزه ملی و چه در حوزه جهانی، باید خود را با ابزارهای نوین و به روز تجهیز کنند. اما؛ نباید فراموش کرد که کسب و کارهای گردشگری تنها با همکاری و همراهی دولت و ایجاد زیرساختها و انسجام مدیریتی قادر به ایجاد تغییر مورد نظر در حوزه گردشگری و سفر در کشور می شوند.
با توجه به بررسی بعمل آمده از یک طرف شاخص های زیرساخت فنی و ارتباطی و دسترسی به محتوای دیجیتال و خدمات آنلاین در افق 1404 با وضعیت فعلی کشور فاصله زیادی دارند، بنابراین باید اقدامات بیشتری برای توسعه این شاخص ها صورت گیرد. افزایش کیفیت و کاهش قیمت خدمات ارتباطی، توسعه نسل سوم و چهارم تلفن همراه، افزایش پهنای باند اینترنت بین الملل و توسعه شبکه ملی اطلاعات ارتباط مالی و بانکی بین المللی و بهره گیری از ظرفیت های ارز دیجیتال از جمله زیرساخت های مورد نیاز برای رونق فضای کسب و کار گردشگری و خدمات الکترونیک در کشور است.
از طرفی دیگر در صورت فراهم کردن بستر استفاده از فناوریهای هوشمند نظیر تکنولوژی موبایل، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ربات ها، ابزارهای هوشمند، اینترنت اشیاء، اپلیکیشن های اختصاصی، ارز رمزها، پیام رسانها و شبکه های اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی الکترونیکی موجب می شود فعالان عرصه گردشگری به استفاده از تکنولوژی پیشرفته مجهز و در رقابت جهانی و صرفه جویی هزینه و انرژی گوی سبقت را بربایند.
صد البته؛ توجه به این موضوع مهم که دولت و سازمان متولی تنها یکی از نقش آفرینان صنعت گردشگری است و مشاغل و عرضه کنندگان این صنعت نیز باید با بروزرسانی تجهیزات از زیرساختهای فعلی و آینده به بهترین نحو ممکن بهره برداری کنند.
به امید آنکه در سال تحول دیجیتالی در گردشگری که از مهرماه سال 97 در جهان آغاز می شود این شعار در صنعت گردشگری ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و کلیه مجریان و دست اندرکاران نسبت به بهره گیری از این موهبت برای رونق هرچه بیشتر گردشگری تلاش وافر کنند.


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        دکتر حسن تقی زاده انصاری
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران

 

http://www.tabnak.ir/fa/news/822459/

 http://www.asriran.com/fa/news/625168

 https://www.farsnews.com/news/13970513001053/


“ یادداشت روز جهانی گردشگری ”




بازگشت

جستجو
عضویت در خبرنامه
خبرنامه
ماژول :
 
نظرسنجی
اقدامات و فعالیت های گروه مارکوپولو را در توسعه و رونق گردشگری چگونه ارزیابی می نمایید؟
نظرسنجی های دیگر
 
تبلیغات
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به شرکت توسعه گردشگری مارکوپولو آسیا می باشد.